שמן משחת קודש- הברכה שבקדושה / הרב אליעזר קשתיאל (תשע"ב)
עם סיומו של בניין המשכן בפרשיות ויקהל- פקודי מושך משה את כל הכלים ואת אהרון ובניו בשמן המשחה ובכך מקדש אותם לעבודה.
השמן שנמשח הוא זה שכביכול מפיח את החיים, קורא שם קדושה לכל המשכן כולו. הגמרא אומרת ששמן המשחה שעשאו משה הוא השמן היחידי שנעשה אי פעם, ומהשמן הזה משכו את כל הכלים, את אהרון ובניו ואת כל הכהנים הגדולים. מהשמן הזה נמשכו גם המלכים והוא לעולם איננו נחסר, הוא נשאר בשלמותו למרות שהשתמשו בו, ואע"פ שהוא נגנז הגמרא אומרת שלעתיד לבוא הוא עתיד לחזור וממנו ימשכו את הארון, את הכהן הגדול ואת מלך המשיח שיבוא בעז"ה. שמן מיוחד, שמן שמשתמשים בו והוא נשאר שלם. שמן שאיננו חסר לעולם.  
טבעו של השמן הוא שגם כששופכים אותו לתוך מים הוא תמיד שומר על אצילותו, הוא תמיד צף למעלה. השמן מופיע כמשל להשראת השכינה. גם השראת השכינה כאשר היא באה אלינו ולכאורה יורדת אל המציאות התחתונה- האמת היא שהיא אינה יורדת, היא לא נחסרת, לא נפגעת. הקודש שבא וחל על המציאות לעולם לא פוחת במעלתו, הוא לא יורד. שמן המשחה הזה שהכין משה רבנו זהו שמן שמושחים ממנו ועדיין הוא נשאר בשלמותו. רבי משה קורדוברו מגלה לנו סוד גדול על עולם הקודש. עולם הקודש הוא עולם שבו כמה שישנה נתינה, כמה שישנה השפעה, אין עמו שום חסרון, אין שום ירידה ופגיעה. לכן כשאנחנו רוצים לבטא את מהותה של עבודת הקודש העתידית, מהותם של ימים עתידים, ימים שבהם נצליח לעסוק בהרבה עניני מלכות, גם אז הקדושה לא תרד, הקדושה לא תיפגע. בימים שבהם הקודש ילווה אותנו בכל צעד ושעל הוא רק ירים אותנו ויוסיף לנו ברכה. זוהי סגולת השמן, שמן משחת הקודש של אהרון ובניו. זאת היא סגולת התורה, שגם היא ניתנה על ידי משה רבנו, ולא משנה כמה נלמד בה וכמה "נוריד אותה אלינו" ונעסוק בה בשכלנו האנושי והדל היא תישאר תמיד בקדושתה כפי שהיא ניתנה בסיני. זוהי קדושתה של השכינה, קדושתה של התורה . זהו המפעל המיוחד שעם סיומו אנחנו מסיימים גם את ספר שמות, את הספר המופלא הזה של פעולה אלוקית שיורדת עד תחתיות ארץ וגואלת עם מבית עבדים, אבל במה שנראה בעיניים אנושיות כירידה באמת אין ירידה כלל, להפך- כולה עליה וכולה ברכה.
שבת שלום ובשורות טובות
תפריט תפריט